یزدفردا: مجلس سنای آمریکا سرانجام برنامه جاسوسی قدرتمندی که دولت ایالات متحده آن را برای «مبارزه با تروریسم» «حیاتی» توصیف می‌کند، تمدید کرد.

به گزارش یزدفردا: این رای‌گیری با ۶۰ موافق و ۳۴ مخالف نزد «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا برای تصویب نهایی ارسال می‌شود. به موجب این تصمیم‌گیری، قانون بخش ۷۰۲ نظارت بر اطلاعات خارجی یا «فیسا» (FISA) برای ۲ سال دیگر تمدید خواهد شد.

طبق گزارش ان‌بی‌سی نیوز، رای نهایی پس از آن صورت گرفت که مجلس سنا توانست شش اصلاحیه سناتورهای مترقی و محافظه‌کار را که گفته بودند ابزارهای جاسوسی «بسیار گسترده» هستند و خواستار حمایت از آزادی‌های مدنی و حریم خصوصی آمریکایی‌ها شدند، شکست دهد.

دولت بایدن و حامیان فیسا هشدار داده بودند که حتی یک وقفه کوتاه می‌تواند تاثیر مخربی بر روند جمع‌آوری اطلاعات داشته باشد.

«چاک شومر» رئیس اکثریت مجلس سنای آمریکا در این خصوص گفت: «این کار آسانی نبود و مردم دیدگاه‌های متفاوتی داشتند اما همه ما یک چیز را می‌دانیم و آن است که اگر اجازه دهیم فیسا منقضی شود، موقعیت خطرناک خواهد شد. این بخش مهمی از امنیت ملی ماست تا اقدامات تروریستی، قاچاق و افراط‌گرایی خشونت‌آمیز را متوقف کنیم.»

خبرگزاری اسپوتنیک هم گزارش کرد، منتقدان بر این باورند که قانون بخش ۷۰۲ به آژانس امنیت ملی آمریکا اجازه جاسوسی از تماس‌های تلفنی و اینترنتی آمریکایی‌ها بدون مجوز از سوی دادگاه نظارت اطلاعات خارجی را می‌دهد و به این ترتیب می‌توان از اطلاعات خارجی برای اهداف داخلی نیز که موجب فرار از الزامات قانونی شود،‌ استفاده کرد.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا